Omtale

 

“Den gjennomgående mystikken i forestillingen rører ved noe i meg- det kjennes som om den går til kjernen av det som ofte omtales som kunstens essens. Å si noe om det å være menneske i verden. Temaet bak pasjon har lykkes i å få fram noe som føles som et mysterium, noe som kan berøre og angå mange, uavhengig av tro.”

Periskop.no, Maja Skading

 

 

“Udogmatisk og mildt om påskens lidelseshistorie. Terningkast 5”

Stavanger Aftenblad, Arnfinn Bø- Rygg.

 

“Pasjon 2019 holder et meget høyt kunstnerisk nivå.  Vi blir sittende i en vev av tekst og musikk. Den vokser seg tettere i løpet av forestillingen og blir til en meditasjon over mysteriet Gud, som griper. Berit Aarrestad og hennes team skal ha ros for måten de løfte fram Jesu liv og død på, nettopp ved å framheve det gåtefulle.”

Kristin Aalen Hunsaker, Kulturkritikk.no / Vårt Land

 

En spennende urfremførelse stod på programmet på Stavanger Kammermusikk festival sin avslutningskonsert.  Verket «Shanti» fikk den rette fandenivoldske utforming.Det var en forrykende forestilling, med mye sort humor og en pendling mellom pessimisme og munterhet. Terningkast 5.”

Stavanger Aftenblad, Arnfinn Bø- Rygg.

 

“Aarrestad legger for dagen en allsidighet og originalitet som forbløffer – sceniske løsninger blir aldri lettvinte eller platte, men sitrer av en dynamikk som beveger seg lineært eller bevisst kontralineært til fortellingsretningen. Aarrestad tilførte forestillingen en unik stringens og et levende symbolspråk som det for meg som komponist var usedvanlig fruktbart og fantasieggende å tal del i. Hennes språklige og sceniske forståelse for sammenhengen mellom tekst, bevegelse og musikalsk syntaks ble avgjørende for den helhet vi lyktes i å oppnå i forestillingen.”

Komponist Wolfgang Plagge 

 

“Berit Aarrestad viser via sine regi grep at hun behersker teater håndverket. Hun gir liv til en vanskelig tekst, fører publikum inn i et landskap hvor de blir utfordret og berørt følelsesmessig”

Hanne Tømta, Teatersjef ved Nationaltheatret.

 

“Berit Aarrestad har et blikk for regi og scenisk sannhet. Hun søker seg inn til kjernen i et stoff for så å løfte det inn i et tydelig scenisk formspråk”

Mette L Arnstad, Skuespiller og sceneinstruktør

 

“Berit Aarrestad er en dyktig leder. Sterk kunstnerisk og ryddig”

Johannes Joner, Skuespiller og sceneinstruktør

 

“Berit Aarrestad står fram som en sterk instruktør med klart kunstnerlig blikk og kreativitet i arbeidet med amatører og profesjonelle skuespillere som deltok i forestillingen.  Denne blandingen stiller store krav til en instruktør, noe Berit Aarrestad løser på en utmerket måte. Hun møtte våre  krav og behov som profesjonelle utøvere samtidig som hun klarte å gi amatørene utfordringer på et  nivå  de kunne mestre. Til slutt må jeg også nevne hennes unike  evne til å plukke folk og sette sammen teamet rundt seg i en produksjon.”  

Svein Harry S.Hauge, Skuespiller og sceneinstruktør

 

“En strålende forestilling av The Who sin klassiske rockeopera. Tommy er rett og slett en smule imponerende. Jeg lar meg ikke rive med av musikaler. Det finnes ytterst få unntak og Peters Townsbends Tommy er en av de få jeg kan nikke til. Musikk, dans og drama ved St Svithun har tatt på seg en skikkelig klassiker og dermed en ryggsekk på over en million kilo. Og til min store overraskelse – ja jeg var skeptisk, så klarer de å lette. Instruktør Berit Aarrestad skal ha for at hun klarer å ta med den virkelige elendigheten, overgrepene, psykopatien og sexen som finnes i Tommy. Ære være St Svithun som gjør min pseudo kule skepsis til skamme. They sure play a mean Pinball. Terningkast 5”

Leif Tore Lindø, Kulturjournalist i Stavanger Aftenblad

 

En verbal bukett med roser, uten torner.

En stor bukett med roser gis herved til instruktør Berit Aarrestad og hennes team av medarbeidere.”

All denne overbevisende innsatsen gjøre av vi får Brecht usentimentale og nådeløse story rett i fleisen. Det handler om at alle meler sin egen kaka og er seg selv nærmest. Assosiasjonen går til Ommundsens Rottenetter som også skildret menneskets skrøpelige natur i en råtten underverden i Stavanger”.

Kristin Aalen Hunsager, Kulturjournalist i Stavanger Aftenblad

 

“Ventetider- en medrivende, profesjonell kvalitetsoppsetning”  

Elisabeth Bie, kulturjournalist Stavanger Aftenblad.

 

“Storslått åpningseremoni av Bjergsted Kulturpark. Åpningsseremonien representerer det første viktige steget mot å realisere Bjergsted visjonen som et nasjonalt kraftsenter innen kunst og kultur.”

Stavanger Aftenblad, Rolf Frøyland

 

Frodig mysterium.
“Takk for en stor opplevelse, sa kulturministeren og la bort sitt forhåndsskrevne manuskript. Det overlevde ikke møte med Pasjon 2004 i og utenfor Domkirken i går”  

Tharald Ano. Kulturjournalist Stavanger Aftenblad

 

Poetisk plaskregn på Torget

Jan Zahl, Stavanger Aftenblad