BIO

Berit Aarrestad
Sceneinstruktør og universitetslektor
Thomas Snekkers gate 3, 4024 Stavanger
berit.aarrestad@gmail.com
(+47) 930 07 175

 

Berit Aarrestad har sin masterutdannelse i teater fra NTNU, ved Institutt for kunst og medievitenskap. Ved siden av sitt virke som sceneinstruktør er hun også universitetslektor i kunstfag i Bjergsted Kulturpark.

Hun er en allsidig instruktør og arbeider med ulike sjangre innen teateret. Lyden av vann, Obstfelder 150 år, og Motstrøms – Åpningsseremoni i Bjergsted kulturpark, er hennes siste store bestillingsverk i samarbeid med komponistene Gunhild Seim og John Erik Kaada.

Pasjon 2004, hvor hun hadde ide, konsept og regi på Middelalderspillet, ble valgt ut som et av de 5 hovedprosjektene Stavanger Kommune la til grunn i sin søknad om status som Europeiske kulturhovedstad. Pasjonsspillene ble videreført i det offisielle programmet under Stavanger 2008, Europeisk Kulturhovedstad.

Ved Rogaland Teater har hun hatt regi på Ventetider og turnert for Den kulturelle skolesekken med produksjonen Vil du gifte deg med meg ? – en teaterforestilling om tvangsekteskap.

Innen musikk teater har hun iscenesatt Tolvskillingsoperaen av Berthold Brecht og Kurt Weill, og The Who sin legendariske Rockeopera – Tommy Her samarbeidet hun med musikerne Anders Brunvær Hauge og John Lilja, dramaturg Nina Helen Godtlibsen og scenograf Terese Arildsdatter Riis. Under Elizabeth Nordberg-Schultz sin kunstneriske ledelse har hun også sammen med sceneinstruktør og skuespiller Mette L. Arnstad satt opp operaene David og Bathcheba i 2015 og Morzarst´s Tryllefløyte i 2017.

Berit Aarrestad arbeider ofte på tvers av institusjoner. Hennes produksjoner kjennetegnes av at barn og unge får jobbe i profesjonelle rammer sammen med utøvere fra ulike deler av scenekunstfeltet i Norge. Under SOOK sine oppsetninger av eventyr balletten Nøtteknekkeren av Peter Tsjaikovskij i 2011, 2013 og 2015 fikk barn og unge, i hennes regi, stå sammen på scenen med profesjonelle aktører og solister fra den Norske Opera& Ballett.

I de senere årene har hun utforsket og eksperimentert med teateret som kunstform. Dette kommer tydelig til uttrykk i de to siste bestillingsverkene hennes, Lyden av vann, Obstfelder 150 år i 2016 og Motstrøms – Åpningsseremonien i Bjergsted Kulturpark i 2013. Her går hun vekk fra å se på teateret som et statisk kunstverk det er opp til publikum og tolke, til å se på teateret som en romlig og kroppslig begivenhet, hvor skillet mellom utøver og publikum oppheves.